Πνευματικά δικαιώματα δεν υπάρχουν. Οι ιδέες πρέπει να κυκλοφορούν ελεύθερα. Άρα...
... η αντιγραφή όχι απλώς επιτρέπεται αλλά είναι και επιθυμητή, ακόμη και χωρίς αναφορά της πηγής!

Η γλώσσα κόκκαλα τσακίζει

- "Ο λόγος που μ' άφησες έξω από την υπόθεση", είπε ήσυχα, "ήταν ότι νόμισες πως η αστυνομία δεν θα πίστευε ότι σκέτη περιέργεια μ' έσπρωξε να κατέβω εκεί κάτω χτες το βράδυ. Θα υποψιάζονταν ίσως ότι είχα κάποιον ύποπτο λόγο και θα με σφυροκοπούσαν μέχρι να σπάσω".
- "Πώς ξέρεις αν δεν σκέφτηκα το ίδιο πράγμα;"
- "Οι αστυνομικοί είναι κι αυτοί άνθρωποι", είπε ξεκάρφωτα.
- "Έχω ακούσει ότι σαν τέτοιοι ξεκινάνε".

[Ραίημοντ Τσάντλερ, "Αντίο, γλυκειά μου", εκδόσεις Λυχνάρι, 1990 (σελ.: 54)]

24 Ιουνίου 2011

Η "δια βίου αμάθεια" προ των πυλών

Οι φίλοι αναγνώστες αυτού του ιστολογίου γνωρίζουν την ιδιαίτερη ευαισθησία μου σε ζητήματα παιδείας και εκπαίδευσης, αν και δεν είμαι εκπαιδευτικός. Έχω καταδείξει επανειλημμένα την εγκληματική σε βάρος της νέας γενιάς πολιτική του υπουργείου παιδείας ενώ δεν έχω διστάσει να στηλιτεύσω τις επιλογές της ίδιας της "δια βίου" υπουργού. Σήμερα θα ρίξουμε μια ματιά στα πεπραγμένα της "Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα" (όπως προκύπτουν από την έκθεση της επιτροπής, η οποία είναι αναρτημένη στον ιστοχώρο του πρώην υφυπουργού παιδείας Γιάννη Πανάρετου) και, ιδιαίτερα, σε όσα αναφέρονται για τα περίφημα "τοπικά κολλέγια".

Κατά παράδοξο τρόπο, η εν λόγω διεθνής επιτροπή καταλήγει σε πορίσματα τα οποία παρουσιάζουν σατανική σύμπτωση με τον νόμο-πλαίσιο που θέλει να προωθήσει η κυβέρνηση. Στην έκθεσή της, η επιτροπή αναφέρει ότι "το ελληνικό σύστημα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στερείται μιας πολύ σημαντικής συνιστώσας της μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: τα διετή περιφερειακά κολέγια". Κατά την επιτροπή, τα τοπικά κολλέγια απευθύνονται "στους σπουδαστές που επιθυμούν να αποκτήσουν τεχνική εξειδίκευση και να εργαστούν σε επαγγέλματα που δεν απαιτούν εκπαίδευση ανωτάτου επιπέδου", παρέχονται στους σπουδαστές που "δεν έχουν πρόσβαση σε ένα ελληνικό δημόσιο ίδρυμα μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης", δεν "χρειάζεται να εγκαταλείψουν τις οικογενειακές εστίες τους", μπορούν "να μεταπηδούν στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα τετραετούς φοίτησης, με σαφώς καθορισμένες προϋποθέσεις και διαδικασίες", ενώ "γίνονται κινητήρια δύναμη οικονομικής ανάπτυξης για τις γύρω πόλεις και κοινότητες".

Προσέξτε την φρασεολογία της επιτροπής. Δείτε με πόσο έντεχνο τρόπο παρουσιάζονται τα τοπικά κολλέγια ως δελεαστική ευκαιρία για όσους δεν σπουδάζουν σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: εύκολες και γρήγορες σπουδές κοντά στο σπίτι και ευκολία στην μετέπειτα αναζήτηση εργασίας.

Αυτές τις μπαρούφες τις είχε ξαναπεί ο Πανάρετος, μετά από ένα ταξίδι που είχε κάνει στις ΗΠΑ πέρυσι τον Φεβρουάριο. Τότε τις είχε δημοσιεύσει στο προσωπικό του ιστολόγιο και προκάλεσε τέτοια αντίδραση ώστε βγήκε ο Πεταλωτής και είπε πως πρόκειται για προσωπικές απόψεις του υφυπουργού κι όχι για κυβερνητική επιλογή. Έτσι, κάπου έναν χρόνο αργότερα, ο Πανάρετος βρήκε τρόπο να επαναφέρει εκείνες τις μπαρούφες, στήνοντας ολόκληρη "διεθνή επιτροπή" και παρουσιάζοντάς τες ως...πόρισμα σοφών!

Πέρυσι, λοιπόν, ο Πανάρετος μας παρουσίασε τα αμερικανικά κολλέγια και μας τα σύστησε ως ιδρύματα στα οποία η εισαγωγή γίνεται χωρίς εξετάσεις και έχουν αποφοίτους πολλών ταχυτήτων, αφού παρέχονται σπουδές εξαμηνιαίες, μονοετείς, διετείς ή τριετείς. Μάλιστα, στα κολλέγια της Καλιφόρνιας, όπως λέει ο ίδιος ο Πανάρετος που τα διαφήμιζε, υπάρχουν και χαμηλά (κατά την γνώμη του) δίδακτρα ανά μάθημα, δίνεται δυνατότητα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, το ένα τρίτο των διδασκόντων είναι έκτακτοι.και, τέλος, εκεί μπορεί κάποιος "να παρακολουθήσει και ένα μόνο μάθημα που πιθανόν τον ενδιαφέρει για τη δουλειά του".

Τα κολλέγια που προτείνει η "επιτροπή σοφών" σχεδόν ταυτίζονται με τα κολλέγια που διαφήμισε ο Πανάρετος. Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση προωθεί την συγχώνευση διαφόρων εκπαιδευτηρίων (ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΤΕΙ), με σκοπό την δημιουργία μιας μεγάλης αγοράς εξατομικευμένης εκπαίδευσης, η οποία θα "πουλάει" κατάρτιση ενός φθηνού κι ευέλικτου εργατικού δυναμικού. Σίγουρα, δεν είναι τυχαίο ότι οι μπαρούφες του Πανάρετου επανέρχονται (μέσω "σοφών") την ώρα που το υπουργείο δρομολογεί κλείσιμο πολλών ΤΕΙ, συγχωνεύσεις ΑΕΙ και νέο "χωροταξικό σχεδιασμό" των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Η ιστορία με τα "τοπικά κολλέγια" αποσκοπεί και στην νομιμοποίηση κάθε εκπαιδευτικού "παραμάγαζου", στα πλαίσια ενός αόριστου "νοικοκυρέματος". Ρίξτε μια ματιά στο παλιότερο κείμενο με τίτλο "Και διδακτορικό από τα...Goodie's;" και θα καταλάβετε τι σημαίνει το -ήδη θεσμοθετημένο- "Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων", στο οποίο θα κατατάσσονται οι εργαζόμενοι ανάλογα με τα πτυχία, τα πιστοποιητικά, τις βεβαιώσεις και ό,τι άλλο αποδεικτικό έχουν. Στο ατομικό μας "Μητρώο Δια Βίου Μάθησης" θα καταγράφονται όλα τα παραπάνω και έτσι θα συμψηφίζονται τα πτυχία των πανεπιστημίων με τις βεβαιώσεις παρακολούθησης σεμιναρίων! Η "δια βίου αμάθεια" προ των πυλών...

Πρόσφατα έγραφα ότι "το «νέο σχολείο» είναι εδώ και ο ρόγχος της «πάσχουσας» παιδείας μάς ανατριχιάζει" (Η "πάσχουσα" παιδεία). Δεν υπάρχει λόγος να ανακαλέσω. Αντίθετα, μπορώ να υπογραμμίσω αυτή την φράση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: